Betaalbare trainingen voor HR-professionals

Zoeken

Vijf strategieën voor conflicthantering

Omgaan met ruzie en conflicten

In je werk kan je regelmatig te maken krijgen met belangentegenstellingen. Dat kan uitmonden in een conflict. Vaak wordt conflict gelijkgesteld met ruzie: met deuren smijten, boze e-mails schrijven, zich beledigd terugtrekken of schreeuwen. Maar een ruzie is een geëscaleerde vorm van een conflict. Het conflict zelf begint al eerder: op het moment dat iemand een tegenstelling ervaart met een ander of andere partij over een belangrijke zaak. Als een tegenstelling (en dus een conflict) is ontstaan kan je daar op verschillende manieren mee omgaan. Je kan kiezen uit 5 strategieën:

  1. het vraagstuk vermijden;
  2. op het vraagstuk toegegeven;
  3. een compromis sluiten ( 50 –50);
  4. forceren en je standpunt doordrukken, dus proberen te ‘winnen’;
  5. onderhandelen, in de poging een oplossingen te vinden die de belangen voor beide partijen verenigt.

Vermijden

Alle strategieën hebben hun waarde. Waar je voor kiest, hangt af van de situatief. Als het een onderwerp betreft waar HR en de organisatie weinig belang aan hechten en tegelijk spelen veel andere, grotere vragen is het handig om het conflict te vermijden en niet op alle slakken zout leggen. Dat kweekt vaak goede wil bij de andere partij. Maar als dat gebeurt omdat je een botsing wil vermijden dan doet je je werk niet goed. Toegeven is uitstekend als de ander betere argumenten heeft, maar als je je laat overrompelen, is dat een gemiste kans.

Machtsmiddelen

Een compromis is soms het enige haalbare als je van alles hebt geprobeerd. Maar zit er echt niet meer in? Om de eigen belangen en standpunten te kunnen doordrukken, kan je machtsmiddelen inzetten. HR kan bijvoorbeeld dreigen om naar de rechter gaan en zo de druk op voeren. De durf om juridisch te escaleren betekent niet dat je daarvoor niet van alles hebt geprobeerd om er goed samen uit te komen.

Onderhandelen

De meest bevredigende en effectieve oplossingen bereik je doorgaans door een constructieve onderhandeling met het doel een oplossing te vinden die recht doet aan de belangen van beide partijen. Goed onderhandelen is niet makkelijk. Juist door de belangen en de emoties die daarbij komen kijken, dreigen partijen in een aantal valkuilen te stappen die juist zorgen voor vastlopen en escalatie.

Twijfel je of je wel de juiste strategie weet te kiezen en of je over voldoende onderhandelingsvaardigheden beschikt? Volg dan de Training Conflicthantering

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: