Als HR professional schrijft u regelmatig notities, memo’s, verslagen en andere berichten. U wilt natuurlijk dat uw lezers uw tekst goed en snel kunnen lezen, maar maakt u leesbare teksten? Controleer uw teksten niet alleen op spelling, maar ook op leesbaarheid. Is dat niet het geval dan is de kans groot dat de lezer uw stukken niet verder leest of er vragen over stelt. Hieronder vindt u vragen waarmee u uw tekst kunt controleren op leesbaarheid.
Heldere boodschap
- Is het doel van de tekst duidelijk voor de lezer?
- Sluit de tekst aan bij het niveau en de beleving van de doelgroep?
- Geeft de eerste alinea de lezer houvast over wat hij in de tekst kan verwachten?
- Is de hoofdboodschap van de tekst na een keer lezen duidelijk?
Toon
- Sluit de toon of de stijl aan bij de doelgroep?
Formulering
- Zijn je zinnen niet te lang? Zinnen langer dan 25 woorden zijn voor veel mensen lastig leesbaar.
- De afwisseling van lange en korte zinnen vergroot de leesbaarheid. Heeft u hiervoor gezorgd?
- Heeft u zoveel mogelijke een actieve stijl gebruikt (alleen lijdende vorm als het nodig is)?
- Heeft u gelet op vermijden van ambtelijke en wollig taal?
Lay-out
- Heeft u voldoende witruimte gebruikt?
- Heeft u een pakkende kop boven uw notitie gebruikt?
- Heeft u gebruik gemaakt van tussenkoppen?
- Is in één oogopslag helder wat de opbouw is?
- Past het lettergebruik bij het doel?
Meer weten over het schrijven van teksten? Volg de training Beleidsstukken en rapporten schrijven van 1 dag of de verdiepingstraining van 2 dagen.