De werving van nieuwe medewerkers verandert. Sinds de coronacrisis vindt recruitment steeds meer online en via video plaats. De gevolgen zijn dat vacatures bij werkgevers gemiddeld 14 dagen korter online open staan. De sollicitatieprocedure gaat sneller. Dit blijkt uit de analyse Jobdigger en Intelligence Group. Zij hebben miljoenen unieke online geplaatste vacatures sinds het eerste kwartaal van 2018 onderzocht.
Korter online
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde tijd dat vacatures bij werkgevers online stonden, is gedaald van gemiddeld 60 naar 47 dagen. Een vergelijkbaar effect is te zien bij uitzend- en werving & selectiebureaus. Vóór de coronacrisis stonden vacatures gemiddeld zo’n 34 dagen online. Nu is dat 29 dagen. Dit effect lijkt vooral veroorzaakt te worden door de invoering van online video-interviews. Deze gesprekken zijn eenvoudiger en sneller te plannen. Er is geen reistijd. Het resultaat is dat de totale sollicitatieprocedure sneller verloopt.
Beroepsgroepen
De snellere doorlooptijd van vacatures doet zich in bijna alle beroepsgroepen voor. De daling van de doorlooptijd is het sterkst bij de beroepsgroep ‘dienstverlenend personeel en verkopers’. Bijna de helft sneller! De werving van ‘bedieningspersoneel van machines en installaties, assembleurs’ (-44%) en ‘elementaire beroepen’ (-36%) gaat ook veel sneller dan voor de coronacrisis. Alleen bij werving van ambachtslieden is de doorlooptijd gestegen. Dit komt, omdat video-solliciteren bij de ‘ambachtslieden’ minder vanzelfsprekend is. Ook worden fysieke afspraken in coronatijd minder makkelijk gemaakt en dat kost tijd.
Wilt u meer weten hoe u de juiste kandidaat werft? Kijk dan naar de volgende tips of volg de Training Selectiegesprekken voeren.