Een goede start van een nieuwe medewerker is handig om iemand snel in te kunnen zetten. Organisaties besteden daar dan ook veel aandacht aan. Afscheid nemen van medewerkers is minstens zo belangrijk. Toch blijft een goed vertrek van een werknemer van onderschatte waarde voor veel organisaties. Een oud-medewerker is de ambassadeur van uw organisatie. Als die vervelend vertrekt, doet dat de organisatie geen goed.
Feedback
Lang niet alle organisaties hebben een exitgesprek als de medewerker uit dienst gaat. Toch is dit wel van belang. HR kan hier beleid van maken. Als dit gesprek op juiste wijze wordt ingezet levert het leerzame feedback op over de organisatie, de leidinggevende en het personeelsbeleid. De vertrekkende medewerker zal immers vaker makkelijker vrij-uit durven spreken dan andere medewerkers.
Social media
Dankzij netwerken als LinkedIn en twitter kunnen mensen hun mening makkelijk verspreiden. Oud-medewerkers kunnen ambassadeurs of ‘tegenstanders’ van uw organisatie zijn. Als hun vertrek goed en zorgvuldig geregeld is dan krijgt u sneller een ambassadeur. Dat is handig als de oud-medewerkers in dezelfde sector blijven werken.
Terugkeerders
Het komt regelmatig voor dat ex-medewerkers weer terugkeren bij hun voormalige werkgever. Het voordeel is dat de organisatie weet wat voor een medewerker hij in huis haalt en de medewerker kent de (cultuur van de) organisatie. De inwerktijd is voor oud-medewerkers minder lang, zodat hij snel aan de slag kan. Dat scheelt veel geld. Een goed afscheidsproces draagt ertoe bij dat oud-medewerkers eerder geneigd zijn om terug te keren. Een vervelend afscheid zal niet snel vergeten worden en zal ervoor zorgen dat medewerkers niet snel terugkeren.
Verrassingsdoos
HR kan werk maken van vertrekkers. Bij softwarebedrijf AFAS krijgt iedereen die weggaat een speciale verrassingsdoos mee naar huis. Daar zit een koffiemok in, een tissuedoos met de tekst ‘Eerste hulp bij heimwee’ en een sleutelhanger met een foto van de baas. Bedenk een manier van afscheid nemen. Zorg dat u een budget heeft om medewerkers uit te zwaaien. U kunt dan eenvoudig een borrel of etentje voor iemand organiseren. U kunt ook nadenken hoe iemand zich tot op de laatste werkdag betrokken voelt. Zet de vertrekker de laatste werkweken in op een interessant project of laat hem nadenken over zaken als het inwerkbeleid.