Meer dan de helft van alle werkende Nederlanders werkte het afgelopen jaar soms of meestal thuis. Het gaat om zo’n 5 miljoen Nederlanders. De meeste mensen werken hybride en spenderen de helft van hun gebruikelijke werktijd thuis. In andere landen met veel thuiswerkers, zoals Zweden, Finland of Luxemburg zijn er meer medewerkers die structureel thuiswerken.
Het zijn vooral ICT’ers en mensen met een creatief of taalkundig beroep die thuiswerken. Ook veel managers werken thuis, maar minder dan de helft van hun werktijd. In de sector transport of logistiek werken mensen het minst vaak thuis. Hun werkgever vindt thuiswerken niet ideaal. Het past minder goed bij het werk.
Rol HR bij thuiswerken
Het is belangrijk dat organisaties de optie om thuis te werken blijven bieden. Hiervoor moet je wel vertrouwen hebben. Als HR-professional kun je medewerkers die graag thuis willen werken op meerdere manieren tegemoet komen. Zo kun je beginnen met het opstellen van een geschikt thuiswerkbeleid. Hierin leg je vast hoe en wanneer een werknemer thuis werkzaamheden voor je verricht. Verder geef je duidelijkheid over wat je van je medewerkers verwacht, wat hun rechten zijn, wat je voor ze regelt en hoe het zit met aansprakelijkheid.
Verder kun je denken aan het geven van een belastingvrije thuisvergoeding. Via de werkkostenregeling (WKR) kun je bijvoorbeeld veel spullen die je medewerkers nodig hebben om veilig thuis te kunnen werken, onbelast vergoeden. Of wat dacht je van het stimuleren van de vitaliteit van de thuiswerkers door genoeg mogelijkheden voor (virtueel) sociaal contact te bieden? Tenslotte is het belangrijk om thuiswerkers te beschermen tegen cybercrime, door onder andere hardware en software te beveiligen en bewustwording te creëren door middel van trainingen.