Het lijkt zo prettig om thuis te werken. Rustig opstarten en niet in de file staan. Steeds meer werknemers doen dit. Voor werkgevers is het ook prettig, want er zijn minder werkplekken nodig. Toch werkt thuiswerken niet voor iedereen. Sommige mensen kunnen niet thuiswerken, omdat het niet in de functie past. Ook is niet iedereen geschikt om thuis te werken. Genoeg redenen om als HR de voor- en nadelen van thuiswerken eens op een rij te zetten.
Volgens de cijfers van Eurostat is Nederland de Europese koploper als het gaat om thuiswerkers. Maar liefst 13,7% van de Nederlandse werknemers werkt geregeld vanuit huis. Dat komt door het aantal zzp-ers. Met meer dan een miljoen zzp’ers telt Nederland relatief veel zelfstandigen. Daarnaast zijn er steeds meer organisaties die hun werknemers zelf laten bepalen hoe vaak en wanneer ze naar kantoor komen.
Sommige werknemers hebben een vaste structuur nodig. De Amerikaanse klinisch psycholoog Ryan Hooper geeft aan “Wanneer ze geen kantoor hebben om naartoe te gaan en geen vaste werktijden, gaan werknemers zich geïsoleerd voelen”. Deze werknemers hebben een kantoorplek nodig om te werken. “Voor hen is feedback en aanmoediging op de werkvloer namelijk van cruciaal belang voor hun functioneren”, aldus Hooper.
Er zijn meer nadelen. Sommige werknemers zijn zo gedreven dat ze door blijven werken. Ze maken overuren en nemen de tijd niet voor een lunchpauze. Ook het praatje bij de koffieautomaat wordt door thuiswerkers gemist. Een ander nadeel is thuis werken met (kleine) kinderen. Het is dan vaak lastig om telefonisch te overleggen of om een langere periode door te werken. Ontwikkel daarom een thuiswerkbeleid en kijk wanneer iemand wel of niet thuis kan werken.