Advies bedrijfsarts straks leidend bij re-integratietoets
Voor werkgevers kan het soms onduidelijk zijn of zij volgens UWV voldoende hebben gedaan om een zieke werknemer te begeleiden bij de re-integratie. Het kabinet wil deze onzekerheid wegnemen. Daarom wil het kabinet dat het advies van de bedrijfsarts over wat een werknemer nog kan doen, leidend wordt voor de toets door UWV na 2 jaar ziekte. Minister van Aartsen van Werk en Participatie en minister Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben een wetsvoorstel dat dit regelt aangeboden aan de Raad van State.
Beoordeling inspanningen voor re-integratie
Een werkgever mag een zieke werknemer onder voorwaarden na twee jaar ziekte ontslaan. De zieke werknemer kan dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvragen. Hiervoor is een RIV-toets (re-integratieverslagtoets) nodig. UWV beoordeelt daarmee of de werkgever en de werknemer zich voldoende hebben ingezet voor de werkhervatting.
Oordeel bedrijfsarts
Is dat niet zo dan kan de werkgever een loonsanctie opgelegd krijgen. Deze moet dan nog een jaar langer het loon doorbetalen. Het voorstel is dat het advies van de bedrijfsarts leidend wordt in deze toets. De bedrijfsarts is de gehele ziekteperiode betrokken voor de begeleiding van de ziek en kan dus beter beoordelen of de werkgever voldoende heeft gedaan.
WIA-voorschotten
Het wetsvoorstel regelt ook dat mensen het voorschot dat ze krijgen in afwachting van een WIA-beoordeling niet hoeven terug te betalen. Deze maatregel moet eraan bijdragen dat de achterstanden die UWV heeft bij het beoordelen van aanvragen voor een WIA-uitkering worden verkleind.
Wil je meer weten over regels bij ziekte en re-integratie, volg dan de Basiscursus Arbeidsrecht.