Wet personeelsbehoud bij crisis
Sommige bedrijven worden extra hard geraakt door een economische crisis of een pandemie. Zij kunnen hun werknemers niet aan het werk houden en lopen hierdoor financiële schade op die de continuïteit bedreigt. Om bedrijven te ondersteunen heeft het kabinet het Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis ingediend bij de Tweede Kamer.
Deze wet regelt dat werkgevers die door een crisis minimaal twee maanden 20% minder werk hebben over een periode van maximaal zes maanden, kunnen kiezen uit twee opties. Ze mogen hun werknemers ander, passend werk laten doen, zolang ze wel het volle loon doorbetalen. Of ze mogen over de niet-gewerkte uren 65% loonsubsidie bij het UWV aanvragen. Werkgevers moeten zelf wel 25% van de loonkosten blijven betalen. De resterende 10% wordt door werknemers bijgedragen.
Vervanging van de regeling Werktijdverkorting
De minister van Werk en Participatie kan per gebeurtenis aangeven welke criteria gelden voor het ontvangen van steun. Zo kan een bepaalde sector zwaarder getroffen worden of een bepaalde regio, bijvoorbeeld door een overstroming. De beoogde ingangsdatum van de wet is 1 januari 2029. De wet vervangt de huidige regeling Werktijdverkorting en moet een alternatief bieden voor incidentele coronasteunregelingen als de Noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid (NOW) of de Tegemoetkoming vaste lasten (TVL).
Als HR-professional wil je natuurlijk dat jouw adviezen, bijvoorbeeld over de inzet van personeel, worden opgevolgd. Hoe je dat voor elkaar krijgt leer je in de Training adviesvaardigheden. Je kan je nog inschrijven!