Betaalbare trainingen voor HR-professionals

Zoeken

Omgaan met datalekken

Veel organisaties krijgen wel een keer te maken met een datalek. Dat is regelmatig in het nieuws. Denk bijvoorbeeld aan de recente datalek van privégegevens van KLM-klanten, waarbij telefoonnummers, e-mailadressen en in sommige gevallen ook paspoortgegevens, eenvoudig binnen te halen waren door onbevoegden. Ook de NS, VodafoneZiggo en ArboNed werden het afgelopen jaar getroffen.

Actie ondernemen
Bij een datalek komen persoonlijke gegevens van vaak grote groepen mensen in de verkeerde handen. Het gaat meestal om een gerichte aanval van cybercriminelen die een kwetsbaarheid hebben gevonden in de digitale beveiliging van organisaties. Datalekken kunnen ook intern ontstaan, als medewerkers bijvoorbeeld onzorgvuldig omgaan met de beveiliging van bepaalde gegevens. Organisaties zijn sinds 2016 verplicht om een melding te maken van een datalek. Om de schade voor slachtoffers zo beperkt mogelijk te houden, is het belangrijk dat organisaties direct actie ondernemen als ze een datalek hebben. Datalekken kunnen namelijk grote gevolgen hebben, zoals identiteitsfraude.

Beveiligingsmaatregelen
Organisaties kunnen gelukkig veel doen om datalekken te voorkomen of de gevolgen ervan te verkleinen. Bijvoorbeeld door goede beveiligingsmaatregelen te nemen. Is er in uw eigen organisatie een datalek? Of heeft u ergens anders in uw omgeving een datalek gesignaleerd en wilt u de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hierover een tip geven? Dit is bij de AP te melden. Zijn er meerdere lekken? Dan moet u ze meestal allemaal apart melden. Er is een vragenlijst meldformulier datalekken dat u helpt om vóór het invullen van het meldformulier datalekken de vragen alvast in te zien. Zo kunt u de benodigde informatie al verzamelen. Daarnaast kan de vragenlijst uw organisatie helpen om een stappenplan op te stellen waarmee u een (toekomstige) datalek zo tijdig en volledig mogelijk kunt melden. Het is ook mogelijk om online de melding te doen.

Meer weten
Meer weten over privacyregels en de gevolgen voor de organisatie? Schrijf je in voor de cursus Omgaan met privacy.

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: