Als HR-professional weet u natuurlijk hoe belangrijk talentontwikkeling voor uw organisatie is. Door de snelle technologische ontwikkelingen en de grotere dynamiek op de arbeidsmarkt is het ontwikkelen en beter benutten van vaardigheden en talenten van werkenden van groot belang. De OECD dringt in haar rapport Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands aan op een sterke leercultuur bij individuen, arbeidsorganisaties en opleidingsinstellingen. Deze organisatie wil dat iedereen de vaardigheden heeft om mee te kunnen doen in de samenleving. Daarvoor moeten mensen zich verder ontwikkelen. Blijven leren en ontwikkelen is cruciaal om te slagen in de loopbaan.
De OECD noemt in haar rapport 3 prioriteiten voor Nederland. Dat zijn:
- Stimuleer de ontwikkeling en betere benutting van vaardigheden en talenten van iedereen. Vooral kwetsbare groepen met lage skills niveaus hebben volgens de OECD aandacht nodig. Onder hen bevinden zich bijvoorbeeld circa 2 miljoen mensen die niet de basisvaardigheden hebben om te lezen, te rekenen en gebruik te maken van computers, sociale media en dergelijke.
- Stimuleer het ontwikkelen en beter benutten van vaardigheden en talenten op de werkplek, onder andere door werkplekken zo in te richten dat werkenden zich verder kunnen ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door taken te rouleren of teams meer verantwoordelijkheden te geven. Dit is niet alleen nodig om de productiviteit en concurrentiekracht van bedrijven te versterken, maar ook om plezier in het werk en duurzame inzetbaarheid te vergroten.
- Bevorder een sterke leercultuur in Nederland. Blijven leren en ontwikkelen is cruciaal om te slagen in de loopbaan. Dat besef is nog niet overal stevig genoeg doorgedrongen, bij individuen niet, bij arbeidsorganisaties niet en bij opleidingsinstellingen niet. Hier valt nog veel te winnen.
De OECD vindt dat er een gezamenlijke aanpak nodig is van alle betrokkenen. De SER staat hier achter en vraagt alle betrokkenen om tot een gezamenlijke actieagenda te komen om verdere uitwerking te geven aan de aanbevelingen. Dit kan leiden tot een nationaal akkoord waarin overheden, sociale partners, onderwijsinstellingen en andere stakeholders werken aan een sterke leercultuur.
bron: SER