Veel organisaties moeten het werk met minder personeel doen. Er is bij de meeste branches een personeelstekort. Onboarding kan een oplossing zijn. Onboarding betekent het zo snel en efficiënt mogelijk wegwijs maken van nieuwe medewerkers binnen uw organisatie. Met een goede onboarding-aanpak, zorgt u ervoor dat nieuwe werknemers zich snel thuis voelen binnen de organisatie en direct productief zijn. Lees in deze checklist meer over hoe u dit aanpakt en wat het uw organisatie kan opleveren.
Krapte op de arbeidsmarkt
Krapte op de arbeidsmarkt kan er toe leiden dat een goede onboardingsprocedure steeds meer de aandacht heeft van HR. Dit kan namelijk grote besparingen opleveren:
Ten eerste is een medewerker die snel is ingewerkt en zich thuis voelt in de organisatie eerder productief. Ten tweede is het zo dat, als een medewerker zich snel thuis voelt in en betrokken voelt bij uw organisatie, de kans kleiner is dat hij of zij uw organisatie snel weer verlaat. Een hoog personeelsverloop is een enorme kostenpost voor HR. Door (een gedeelte van) het onboardingsproces te automatiseren kunt u veel tijd besparen.
Start
Onboarding van nieuwe medewerkers begint over het algemeen al voordat ze officieel in dienst zijn getreden. Vanaf het moment dat u het laatste gesprek voert met uw nieuwe medewerker en hij of zij tekent voor de baan, start het onboardingproces. Vanaf dat moment is het zaak om de medewerker zo snel mogelijk ‘aan boord’ te krijgen. Dit kan, vaak online, door modules of applicaties waardoor de medewerker alvast een kijkje achter de schermen van de organisatie krijgt, zich kan inlezen in relevante vakmaterie en zich wegwijs kan maken in de organisatiecultuur. U kunt ook een nieuwe medewerker voor zijn of haar eerste werkdag uitnodigen voor een bedrijfslunch of -borrel om kennis te maken met nieuwe collega’s.
Inwerkperiode
De meeste organisaties hanteren een inwerkperiode, die periode kan verschillen van 2 weken tot meer dan drie maanden. Dit is voor een groot deel afhankelijk van de functie en verantwoordelijkheden van de nieuwe medewerker. Een duidelijk inwerktraject helpt zowel uw organisatie als de medewerker om structuur aan te brengen in de start van zijn of haar nieuwe baan. Daarnaast geeft het duidelijkheid over wat er wanneer van je nieuwe medewerker verwacht wordt, zodat jullie beiden goed inzicht hebben in de vooruitgang van het inwerktraject.
Plan, vooral in de eerste paar weken, regelmatig gesprekken in met uw nieuwe medewerker om zijn of haar voortgang en eventuele vragen of opmerkingen over de organisatie, werkwijze en functie te bespreken.
Collega’s
U kunt van vooraf dan nog zo’n grondig onboardingsproces gepland hebben, u heeft hierbij ook de medewerking van andere werknemers nodig. Zorg dat directe collega’s van de nieuwe medewerker klaar staan om hem of haar te ondersteunen, vragen te beantwoorden en wegwijs te maken op de afdeling. Kies bijvoorbeeld een mentor die de nieuwe medewerker wegwijs maakt met de organisatie. Ook kunt u middels een interne nieuwsbrief, bedrijfspagina of (online) smoelenboek de nieuwe medewerker introduceren in de organisatie.
(Online) onboarding
Waar jaren geleden het overhandigen van een personeelshandboek en het voorstellen van een collega in de bedrijfskantine het grootste gedeelte van het onboardingproces besloeg, zijn er tegenwoordig talloze mogelijkheden waarop u dit kunt aanpakken. Denk hierbij aan quizzen, online games en apps voor nieuwe medewerkers. Er zijn meerdere bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in mobiele applicaties voor onboarding. Heeft u te maken met een forse toename van uw personeelsbestand de komende periode? Dan kan het zinvol zijn om offertes op te vragen bij diverse onboarding-partners.
Meer weten over onboarding? Volg de cursus Werving en onboarding van HRM Academy.
Bron: HR Kennisbank