Betaalbare trainingen voor HR-professionals

Zoeken

HR-processen liggen stil door coronacrisis

Op grond van het HR Trendonderzoek blijkt dat ruim 60% van alle Nederlandse organisaties hun HR-processen hebben opgeschort of zelfs stopgezet door de coronacisis. Nog eens 11% overweegt dat ook te doen. Dat is op verschillende terreinen te merken. Eén van de meest voorkomende maatregelen is de vacaturestop. Inmiddels heeft 35% al besloten voorlopig niemand meer aan te nemen en 18% van de organisaties verwacht dat binnenkort hetzelfde te doen. Bijna een derde geeft daarnaast aan dat stages en traineeprogramma’s zijn opgeschort. Bij 23% zijn de opleidingsmogelijkheden acuut beperkt. 30% van de organisaties brengt hun flexibele schil terug en 14% heeft al een besluit genomen om de duur van overeengekomen arbeidscontracten aan te passen. Organisaties proberen te anticiperen op corona door nog meer digitaal te werken en tegelijk nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

Meer werkdruk

Uit het HR Trendonderzoek van Performa Uitgeverij, Berenschot en AFAS blijkt verder dat medewerkers enerzijds kampen met een hogere werkdruk, maar anderzijds minder productief zijn. Bijna 40% geeft aan dat de werkdruk door de crisis is toegenomen.  Daarentegen geeft 52% aan dat hun eigen productiviteit flink is gekelderd. Britt Breure, HR manager bij AFAS Software, geeft aan dat veel mensen opeens vanuit een kantoorsituatie moeten omschakelen en alles digitaal moeten doen. Het werk komt letterlijk binnen in de huiskamers van mensen, waar ook vaak partners en kinderen zijn. Zo’n transitie is niet in één dag gemaakt en vraagt veel van de medewerkers.

Digitalisering

Dankzij digitalisering kunnen organisaties op de korte termijn overleven en tegelijk investeren in het post-corona tijdperk. Om met alle thuiswerkers toch effectief te blijven werken, heeft 88% nieuwe, digitale vormen van werkoverleg geïntroduceerd. Bij veel organisaties wordt de dag met het hele team via videocall geopend of zijn er online koffiemomenten voor de ook belangrijke informele communicatie. Daarnaast dwingt de coronacrisis managers tot nadenken over nieuwe producten en diensten, veelal ook digitaal. Iets meer dan 30% van de organisaties is daar mee bezig.

Bron: Performa HR

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: