Luisteren is voor een HR-professional van groot belang. U werkt immers de hele dag samen met mensen uit alle delen van de organisatie. Wat wil de directeur precies? Geeft hij wel antwoord op de vragen van de HR? Wat bedoelt de medewerker die bij HR aanklopt? Het gaat hierbij niet om passief luisteren (naar muziek bijvoorbeeld), maar om actief luisteren. Bij actief luisteren zijn degene die iets zegt (de zender) en de luisteraar (de ontvanger) allebei actief bij het communicatieproces betrokken.
Terugkoppelen
Onder actief luisteren verstaan we dat De ‘ontvanger’ de ‘zender’ laat weten wat hij ontvangt (het zogenaamde terugkoppelen). De zender kan controleren of zijn boodschap juist overkomt. Zo nodig kan hij dan verbeteren. Behalve de feitelijke boodschap worden ook de achterliggende gedachten en gevoelens in het communicatieproces betrokken. Het gaat om feiten en om de beleving daarvan. Een voordeel van actief luisteren is het scheppen van duidelijkheid. Door de uitgezonden boodschap opnieuw weer te geven, voorkomt u misverstanden. U stimuleert met actief luisteren om open te staan voor de gedachten en gevoelens van de ander.
LSD
Actief luisteren wordt ook wel weergegeven met de letters ‘LSD’. Deze letters staan voor:
Luisteren
- geïnteresseerde houding
- knikken
- oogcontact hebben met de ander
- hummen
Samenvatten
- in eigen woorden vertellen wat u hebt begrepen
- checken of dit klopt
Doorvragen
- open vragen om veel informatie te krijgen (vragen die beginnen met bijvoorbeeld hoe, wanneer, wat, waarom)
- gesloten vragen om feiten en details te achterhalen (het antwoord is bijvoorbeeld ja of nee)
LSD kan u helpen in allerlei situaties op uw werk, maar ook daarbuiten. Zorg dat u bewust luistert, samenvat en doorvraagt. Dat laatste is van belang, omdat de boodschappen van de ander lang niet altijd even duidelijk zijn.