Werkgevers vinden dat de fiscus meer moet doen om werkgevers te helpen te vergroenen. Ook de spits op dinsdag en donderdag moet worden ontlast. Daarvoor moet er een hogere onbelaste kilometervergoeding komen voor elektrisch rijden. En werknemers die de spits mijden en de werkdag deels thuis, deels op kantoor doorbrengen, moeten zowel een reiskosten- als een thuiswerkvergoeding mogen ontvangen. Dat is iets wat nu niet mag. Dat stelt werkgeversvereniging AWVN op basis van een onderzoek onder de eigen leden.
Gerichte fietsvrijstelling in WKR
Verder willen werkgevers dat de fiets van de zaak uit de werkkostenregeling (WKR) gaat en een gerichte vrijstelling wordt. De waarde van een fiets die werknemers van hun baas krijgen, is nu onbelast via de vrije ruimte van de WKR. Nadeel is dat die ruimte beperkt is en niet elke werknemer dus onbelast een fiets van de zaak kan krijgen. Door een gerichte fietsvrijstelling blijft de vrije ruimte intact voor andere onbelaste vergoedingen, zoals het kerstpakket. Dankzij deze verruimingen pakken meer werknemers de fiets, denkt AWVN.
Geen spitstoeslag
Wat de werkgevers daarentegen niet zien zitten, is de voorgestelde spitstoeslag in het OV op dinsdag en donderdag. Dat zijn sinds het einde van corona dé populaire kantoordagen, met als gevolg veel files op de weg en overvolle treinen in de spits. Een spitstoeslag leidt alleen maar tot extra kosten voor de werkgever: die vergoedt bijna altijd het woon-werkverkeer aan de werknemers. En zo’n toeslag leidt volgens werkgevers nauwelijks tot aangepast gedrag in de zin dat werknemers op andere dagen naar kantoor komen.