Wanneer kan je de bedrijfsarts inschakelen?
Als een medewerker zich ziekmeldt kan je in sommige situaties al heel snel de bedrijfsarts inschakelen. Meestal wordt aanbevolen dit voor de achtste ziektedag te doen, maar dat is niet wettelijk verplicht. En soms is het ook niet nodig.
Soms heb je bij een ziekmelding zo je twijfels. Is de medewerker wel echt ziek of speelt er soms iets anders? Als je vermoedt dat er sprake is van een conflict, bijvoorbeeld met de leidinggevende, kan je beter snel de bedrijfsarts inschakelen. Die kan de medewerker uitnodigen voor het spreekuur.
Meeste verzuim kortdurend
Als een medewerker opbelt en meedeelt dat hij niet kan komen werken vanwege zware verkoudheid of griepachtige klachten, hoef je niet direct door te verwijzen naar de bedrijfsarts. Als je geen reden hebt om aan de ziekmelding te twijfelen, is er geen noodzaak om actie te ondernemen. Hoogstwaarschijnlijk gaat de werknemer na een paar dagen weer aan het werk of is deze hooguit een week afwezig. Vergeet niet dat het meeste verzuim kortdurend verzuim is. Natuurlijk kun je wel vinger aan de pols houden en na een paar dagen bellen om te vragen hoe het gaat.
Probleemanalyse door de bedrijfsarts
Duurt het verzuim langer dan een paar weken, dan moet je de werknemer in ieder geval uiterlijk in de zesde ziekteweek ziekmelden bij de arbodienst of de bedrijfsarts. Dit staat in de Wet verbetering poortwachter en is een verplichte stap in het poortwachtertraject. De bedrijfsarts maakt een probleemanalyse waarin staat wat de mogelijkheden zijn van de zieke werknemer als het om werkhervatting gaat. Op basis van de probleemanalyse gaan werkgever en werknemer samen een plan van aanpak maken voor de re-integratie.
Wil je zeker weten dat je de juiste stappen zet voor de re-integratie? Volg dan de Cursus Ziekteverzuim en re-integratie.