Slimmer met uw tijd omgaan
Als gevolg van de opeenstapeling van werk lijkt er niets uit uw handen te komen. De “to do” list wordt steeds langer. De stapel nog te lezen stukken neemt toe. Uw niet beantwoorde mails nemen toe. Overwerk is aan de orde van de dag. Stond iemand voorheen altijd voor iedereen klaar, nu neemt de collegialiteit af. Dit is een risico voor de gezondheid van werknemers en voor de organisatie als geheel. Wat kunt u in ieder geval doen? U kunt met timemanagement het werk enigszins verlichten. Hieronder volgen enkele timemanagement tips:- Zeg niets toe voordat u weet of u er wel tijd voor hebt.
- Werk geconcentreerd. Doe ook eens de deur dicht of ga op een stilte werkplek zitten.
- Kies een moment om e-mails te beantwoorden in plaats van de hele dag e-mails tussendoor te behandelen.
- Als u in de CC staat kies er dan voor om de email niet te lezen. Dit scheelt veel tijd.
- Ga niet meteen aan de slag met een e-mail. Kies eerst om te verwijderen of delegeren.
- Lees elk bericht maar één keer.
- Plaats de e-mails in mappen.
- Neem iedere week de tijd om te plannen. Zo gaat u systematisch om met uw tijd.
- Houdt een vaste tijdsindeling per dag of week aan.
- Plan ook ruimte voor extra klussen. Hierdoor krijgt u lucht in uw agenda.
- Plan de helft van wat u nu gewend bent op een dag te plannen.