Robotisering is voor sommigen een bedreiging. Hun baan verdwijnt en wordt over genomen door een robot. Toch is robotisering ook een kans. Het levert de komende vijf jaar wereldwijd ook veel banen op. Volgens het World Economic Forum verdwijnen er tot en met 2022 zo’n 75 miljoen banen, maar er ontstaan waarschijnlijk ook 133 miljoen banen door machines die werk uit handen nemen. Vooral in de accountancy, industrie, klantbeheer en het secretariaat worden (delen van) banen waarschijnlijk overgenomen door machines en ict-oplossingen. Maar het aantal banen in bijvoorbeeld data-analyse, softwareapplicaties en online verkoop neemt juist toe.
Prioriteit
Robotisering wordt een steeds belangrijker thema. Toch heeft dit onderwerp nog niet de hoogste prioriteit van HR. Dat blijkt uit het HR Trendonderzoek 2018-2019 van Performa en Berenschot. Het thema staat slechts op de 21e plaats van de HR-prioriteitenlijst, terwijl maar liefst 90% van de HR-professionals nu al de gevolgen van robotisering merkt.
Robots
Robots worden voor steeds meer mensen steeds zichtbaarder. Pepper, de menselijke robot, kunt u bijvoorbeeld al tegengekomen bij Van Haren, bij Univé, in een Schiedams ziekenhuis of bij Vodafone Ziggo. Pepper begroet bezoekers en kan ze informeren. Robots zorgen voor een extra beleving op de winkelvloer en kunnen trouwere klanten opleveren. Ook kunnen robots big data verzamelen, wat van pas komt bij het voorraadbeheer. In gebieden waar meer talen gesproken worden kunnen ze voor de vertaling zorgen. De verwachting is dat een groot gedeelte van de huidige werknemers nieuwe vaardigheden moet opdoen om met robots te kunnen werken. Het is dan ook verstandig om hierin te investeren.
Personeel
Robotisering zorgt soms voor angst. Angst dat robots alles over zullen nemen. Er is nog geen reden voor zorgen, omdat de robots die nu gebruikt worden nog in de testfase zijn. Ze zijn bovendien relatief duur en het is moeilijk in te schatten wat zo’n investering oplevert. Ook Pepper is nog niet klaar voor grootschalig gebruik. Scandinavische onderzoekers ontdekten dat de beveiliging van de robot soms te wensen overlaat. Bovendien is het grootste verschil met menselijke gastheren het empathisch vermogen. Pepper is vooral ondersteunend op terugkerende administratieve werkzaamheden. Persoonlijke aandacht blijft bovendien belangrijk. Mensen hebben in de dienstverlening behoefte aan persoonlijk contact. Het is dan ook de vraag of HR bij een volgend HR Trendonderzoek robotisering hoger op de prioriteitenlijst zet.