De arbeidsmarkt verandert snel en op dit moment zijn er bij veel organisaties personeelstekorten. Medewerkers moeten blijven leren om het werk te kunnen doen. Leren stopt namelijk niet na het afronden van een opleiding, maar is continu nodig om inzetbaar te zijn en blijven op de arbeidsmarkt. Een sterke leercultuur bij organisaties is essentieel om als maatschappij in te kunnen spelen op de veranderingen. HR kan zorgen voor een goede leercultuur in de organisatie.
Leermogelijkheden
Uit het onderzoek van de SER en TNO blijkt dat de beschikbaarheid van scholingsmogelijkheden en loopbaangesprekken de afgelopen jaren is toegenomen. Ook is de tevredenheid over de leermogelijkheden onder werkenden groot. Tegelijkertijd lijkt de leercultuur zich maar beperkt in de gewenste richting te ontwikkelen en neemt de gevoelde urgentie voor een leven lang ontwikkelen nog niet toe. Vooral de kansen op het gebied van informeel leren, zoals variatie in het werk en autonomie, worden nog onvoldoende benut.
Stimuleren
De werkgever kan het leren stimuleren. Variatie in het werk, autonomie, betrokkenheid/bevlogenheid en steun van leidinggevende zijn van belang zijn voor werkenden om te leren. De werkgever kan de leercultuur in de organisatie beïnvloeden. Hij kan zorgen voor meer gevarieerde en uitdagende takenpakketten, het delegeren van verantwoordelijkheden en bevoegdheden (autonomie) zodat medewerkers zich meer betrokken voelen. Hierdoor worden zij meer gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen. Ook kan de werkgever zorgen voor een flink opleidingsbudget om het leren te stimuleren. HR kan er op letten dat het budget ook gebruikt wordt, want bij veel organisaties blijft er aan het eind van het jaar geld over. Daarnaast helpt het om het gesprek met medewerkers te voeren over de ontwikkeling van de medewerker.