Werken uw medewerkers steeds vaker vanuit huis in plaats van op kantoor? Dan moet u ook een geschikte werkplek inrichten thuis. In de praktijk gebeurt dit vaak niet. Medewerkers zetten ergens een computer neer en gaan aan de slag. Soms is de slaapkamer de enige plek om rustig te kunnen werken. Als werkgever wilt u uw medewerkers helpen bij het inrichten van een ergonomische en productieve thuiswerkplek. Met onderstaande punten weet u wat er mogelijk en slim is om te regelen en te faciliteren.
Goede werkplek
Veel thuiswerkers gaan in eerste instantie op de bank of aan de keukentafel werken. Dat zal een tijdje goed gaan, maar na verloop van tijd ontstaan toch de eerste klachten. De keukentafel is bijvoorbeeld te hoog of te laag. Het resultaat is een pijnlijke rug doordat de medewerker niet goed rechtop zit. Een goede werkplek in huis bestaat daarom in elk geval uit een goede bureaustoel, een goede verstelbare tafel en de juiste verlichting. Er is ook voldoende ruimte nodig. Dat is minimaal 4 vierkante meter per medewerker. Daarnaast moet er voor een plat beeldscherm 1 vierkante meter ruimte zijn. Soms is dit thuis niet te realiseren. De vraag is dan of de medewerker niet beter op kantoor kan werken.
Arboregels
In principe gelden voor de werkplek thuis dezelfde regels als op kantoor. De werkgever en medewerker moeten ook bij thuiswerk rekening houdt met de Arboregels. De locatie van de werkplek maakt niet uit. In de Arbowet is vastgelegd dat de medewerker op kantoor én thuis veilig en gezond het werk moet kunnen doen. Wanneer een medewerker na een tijdje last krijgt van RSI, een pijnlijke nek of rug dan heeft de werkgever hier dus niet aan voldaan. Als een werkgever het aantoonbaar nalaat de thuiswerkplek te controleren en iemand wordt ziek door een verkeerde werkplek, dan kan dat de werkgever geld kosten.
Beeldschermwerk
Voor beeldschermwerk gelden thuis dezelfde regels als op kantoor. Het maakt niet uit waar de medewerker werkt. Zo moet het scherm in een hoek van 90 graden staan en moet er altijd schuine lichtinval zijn. Dat betekent dat het raam aan de zijkant moet zitten en dus niet voor of achter het scherm. Een medewerker kan zo het beste naar het scherm kijken. Ook is er een aanbeveling voor de duur van beeldschermwerk. Achter een laptop mag een medewerker eigenlijk maar twee uur achter elkaar werken. Ergonomisch is het ook beter om gebruik te maken van een losse muis en toetsenbord.
Bewegen
Medewerkers hebben de neiging om lang achter elkaar in dezelfde houding te werken. Vooral thuis als niemand je stoort. Belangrijk is om de houding af te wisselen en regelmatig te bewegen. Een goede manier om als werkgever afwisseling van zitten aan te moedigen, is door meer voorlichting hierover te geven. U kunt ook een meeverende stoel, zitbal of zelfs minitrampoline aanschaffen voor de thuiswerker. Ook het pauzeren van computerprogramma’s kan helpen om de medewerker even te laten stoppen met werken. Hij kan dan even koffie halen of iets anders doen.
Controle
De werkgever is verantwoordelijk voor de werkplek. Om kantoor is direct te zien of de werkplek goed is. Dat is bij de thuiswerkplek niet het geval. De werkgever kan de werkplek van de medewerker willen onderzoeken, maar de medewerker is niet verplicht de werkgever binnen te laten. U kunt de medewerker vragen om een foto of video te maken van de werkplek. Zo kun je ook goed zien hoe de thuiswerker erbij zit. U kunt ook de Nederlandse Arbeidsinspectie vragen om de arbeidsomstandigheden bij de medewerker te controleren.
Kortom, de werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde thuiswerkplek welke voldoen aan de arbo-eisen. Zo voorkomt u boetes, maar ook voorkomt u lichamelijke klachten van uw medewerkers.