Als werkgever loopt u risico op bedrijfsschade als werknemers alcohol, drugs en medicijnen gebruiken. Werknemers die werken onder invloed van alcohol of drugs vormen een veiligheidsrisico voor zichzelf, maar ook voor hun collega’s en hun omgeving. Ziekte en verminderde productiviteit door alcoholgebruik kost werkgevers per jaar ongeveer 1,3 miljard euro.
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Tamara van Ark, heeft nu in een brief aan de kamer laten weten dat zij de problematiek van alcohol en drugs op de werkplek urgent vindt en maatregelen wil nemen. Toch moet u daar niet op wachten. Zet daarom in op preventie met goed beleid.
Alcohol- en drugstesten
De werkgever moet op grond van de Arbowet zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Dat doet u door een gericht ADM-beleid (alcohol, drugs, medicijnen) te ontwikkelen. De werknemer is op zijn beurt verplicht om, met inachtneming van de instructies van de werkgever, te zorgen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van de andere betrokken personen. In sommige gevallen mag u een alcohol- of drugstest afnemen. Dit staat echter op gespannen voet met de privacy wetgeving. De staatssecretaris wil nu voor bedrijven die onder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 vallen de wettelijke mogelijkheid voor het afnemen van alcohol- en drugstesten verkennen. Het gaat dan onder andere om chemische bedrijven. De staatssecretaris wil hierbij ook kijken of de ondernemingsraad een rol kan spelen bij toestaan van alcohol- en drugstesten bij het bedrijf.
ADM-beleid
Een bedrijf kan regels opstellen over het verbod van alcohol, drugs en medicijnen op de werkvloer. Geef ook aan wat kan bij bedrijfsborrels. Als u regels stelt dan moet u die ook handhaven. Geef duidelijk aan hoe u controleert en welke sancties er zijn. Een ADM-beleid houdt echter meer in dan het vaststellen van regels. Geef voorlichting over de gevolgen van alcohol en drugs. Ook preventie en informatie over laagdrempelige hulp zijn belangrijk. Een belangrijke voorwaarde voor het ADM-beleid is dat er draagvlak is. Betrek daarom bij het opstellen en implementeren van het beleid de toezichthouder, HR, de ondernemingsraad en relevante stafdiensten.
Meer informatie over drugs en alcohol vindt u op de website van het Trimbos instituut.