Naar de inhoud
<< Naar alle berichten
<< VorigeVolgende >>

HR informatie

Personeel moet uren na lockdown onbetaald inhalen

Vakbond FNV heeft veel klachten gekregen van winkelpersoneel die vanwege niet ingeroosterde uren door de lockdown, deze later zonder extra betaling moeten inhalen. Opvallend is dat veel winkeleigenaren NOW-loonsubsidie hebben gekregen voor die uren. Het gaat om winkelketens als Wibra, Blokker en Intratuin. Dat meldt de Volkskrant. Mag de werkgever de werknemers verplicht de uren laten inhalen?

Gemiddelde arbeidstijden

Hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp denkt dat het wel mogelijk is. Gebruik maken van minuren bij winkelketens is volgens hem niet ongewoon en ook niet verboden. De cao voor winkelpersoneel gaat uit van gemiddelde arbeidstijden. Een werkgever kan daar 35% van afwijken. Deze regeling is in het leven geroepen om pieken in het jaar op te vangen, zoals rond Sinterklaas en kerstmis.

Ethisch

Het is de vraag of het ethisch is dat werkgevers deze regeling nu zo willen inzetten. Vooral als je bedenkt dat het loon al aan de werkgevers is vergoed door de overheid. Werkgevers sparen nu uren op die ze later onbetaald kunnen inzetten. Zo komt de rekening op het bordje van de werknemer te liggen. Wilt u meer weten over uren laten inhalen? Volg dan de cursus Arbeidsrecht en u weet wat er mag en niet mag.

<< Naar alle berichten
<< VorigeVolgende >>

Meer berichten

HR informatie

Ziekmelding weigeren mag niet

Je hebt allemaal wel eens dat je twijfelt over de noodzaak van een ziekmelding. Toch mag je die niet weigeren, ook niet als je denkt zeker te...

Geen STAP-budget in januari

Het is in januari niet mogelijk om STAP-subsidie aan te vragen. Deze subsidie is voor werkenden en werkzoekenden. Zij kunnen 1000 euro krijgen voor scholing. Hierdoor krijgen...

Waarom HRM Academy?

Uitstekende
prijs-kwaliteitverhouding
Kleine groepen
Ervaren en gecertificeerde
trainers
Gemiddelde beoordeling
van een 8,7
Niet goed, geld terug
garantie
Gratis nazorg met de
HR Kennisbank