Als HR-professional moet je soms een rapport of beleidsplan schrijven. Je hebt dan snel de neiging om te veel te willen vertellen. De vraag is hoe je de tekst goed kan structureren zodat hij behapbaar blijft. Het piramideprincipe is een goed instrument om gedachten en feiten zo te ordenen dat een tekst zo overtuigend mogelijk wordt. De lezer begrijpt je verhaal eerder en haakt minder snel af.
Kernboodschap
Piramidaal schrijven bestaat uit drie fasen: het maken van de piramide, het checken ervan, en het schrijven van de tekst op basis van die piramide. Vertel de lezer direct wat hij wil weten. Je begint dus met de kernboodschap. Dat is de top van de piramide. In de krant werkt dat ook zo. Het belangrijkste staat bovenaan. Daarna werk je de kernboodschap uit, net zolang tot je alle vragen van de lezer hebt beantwoord. Dat doe je op een logische manier. Zo leg je de basis van de piramide. Alleen als de boodschap te confronterend is (bijvoorbeeld bij een ontslag of een reorganisatie) is het soms verstandiger om de lezer eerst mee te nemen in je gedachtegang en niet meteen de kernboodschap te vertellen.
Vier stappen
De opbouw van de tekst in een piramidevorm doe je in de volgende vier stappen:
- Stap 1 Je begint met het startpunt. Wie is je doelgroep en wat is het doel van de tekst. Bedenk welke vragen de lezer beantwoord wil hebben. Wat is je kernboodschap?
- Stap 2 Vervolgens ga je structureren. Je bedenkt welke vragen de lezer kan hebben en beantwoordt deze. Vergeet daarbij niet de onderbouwing van je antwoorden.
- Stap 3 Daarna maak je een concepttekst. De formuleringen hoeven niet perfect te zijn.
- Stap 4 Werk vervolgens het concept uit tot een heldere tekst. Bouw de tekst op uit duidelijke alinea’s en verbindt die met elkaar.
Training beleidsplan schrijven in 2 dagen: https://hrmacademy.nl/cursus/training-beleidsplan-schrijven-in-2-dagen