Kunstmatige intelligentie wordt steeds vaker toegepast in het werk en op de werkvloer. En het biedt steeds meer mogelijkheden op HR-gebied. Denk aan het automatiseren van werkprocessen, het schrijven van vacatureteksten of het (pre)selecteren van nieuwe medewerkers.
Wat is kunstmatige intelligentie
Bij kunstmatige intelligentie (AI) denkt iedereen vrijwel direct aan Chat GPT, maar AI is veel meer dan dat en we zijn er al bekender mee dan we denken. De gezichtsherkenning waarmee je apps op je smartphone opent, de chatbot van de klantenservice waaraan je vragen kunt stellen en suggesties voor andere muziek in Spotify zijn voorbeelden van AI. Net als Google Search Engine en Google Translate. En Chat GPT dus. Die laatste is een voorbeeld van generatieve-AI, kunstmatige intelligentie die in reactie op een vraag of opdracht nieuwe content kan creëren. Dit kan zowel audio en beeld als tekst zijn.
Toepassingen voor HR
De meest voorkomende toepassing van AI voor HR is momenteel bij werving en selectie. Door inzet van een AI-tool kun je de screening van kandidaten aanzienlijk versnellen. Zo kun je een AI-tool laten beoordelen of sollicitatiebrieven voldoen aan het vooraf ingegeven zoekprofiel. Vooral organisaties die veel reacties op openstaande vacatures krijgen, kunnen hiermee veel tijd besparen. Die tijd kun je gebruiken voor het voeren van (meer) persoonlijke gesprekken. Houd wel rekening met de bescherming van privacy en wees transparant over het gebruik van AI.
Denk daarnaast ook aan het gebruik van een chatbot om veelgestelde vragen van sollicitanten op je website te beantwoorden. Een tool als ChatGPT kun je gebruiken als hulp om je vacatureteksten te schrijven. De standaardformuleringen en -gegevens die je daarin altijd wilt verwerken kun je door ChatGPT laten schrijven.
Voordelen van AI
AI kan in de werkomgeving allereerst zorgen voor een hogere productiviteit. Ook kan het kosten besparen (denk aan de manuren die je normaal kwijt bent aan het lezen van sollicitatiebrieven). Verder kan AI saaie, routinematige taken overnemen van werknemers waardoor hun werk minder voorspelbaar en uitdagender en boeiender wordt. Tenslotte kunnen drones en robots gebruikt worden om gevaarlijke situaties te detecteren, waardoor de arbeidsveiligheid toeneemt.
Risico’s van AI
Bedenk wel dat de AI-systemen gevoed worden met data en algoritmes die door mensen zijn bedacht. Dat is ook precies de reden dat het gebruik van AI bij werving en selectie discriminatie in de hand kan werken. Mensen laten onbewust hun vooroordelen meewegen bij selectieprocedures. Zo blijken de meeste mensen een voorkeur te hebben voor kandidaten die op henzelf lijken. Verder is er een risico van misbruik. Generatieve AI is in staat levensechte beelden te maken. Wees je dus bewust van vooroordelen die meespelen bij het bedenken van algoritmes en bouw procedures in die discriminatie voorkomen.
Rol van HR
Als de toepassing van AI in het werk toeneemt, zullen op den duur de rollen in je organisatie veranderen. AI neemt geen banen over, maar taken, al is natuurlijk niet gezegd dat er geen functies zullen verdwijnen. Dat betekent dat je als HR je medewerkers erop moet voorbereiden dat hun werk de komende jaren zal veranderen. Een deel van het huidige takenpakket wordt misschien vervangen door AI. Dan blijft er tijd over voor andere taken of misschien moet het werk anders georganiseerd worden. Door medewerkers tijdig opleiding en (om)scholing aan te bieden, zorg je dat ze hier klaar voor zijn.