De brandstofprijzen reizen de pan uit. Veel medewerkers hebben hier last van. Bijna de helft van de werkgevers geeft aan dat zij vanwege de hoge brandstofkosten overwegen hun mobiliteitsregeling aan te passen of hebben dat al gedaan. Ook zijn 2 op de 3 werkgevers bereid om een hogere kilometervergoeding te betalen mits de fiscale regels dit mogelijk maken. Al jaren is de onbelaste brandstofvergoeding 0,19 cent per kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van de werkgeversvereniging AWVN.
Zorgen
De ondervraagde werkgevers vragen aandacht voor de groep werknemers die financieel in de knel komt door de stijgende kosten van woon-werkverkeer per auto. Bijna 4 op de 5 werkgevers maakt zich hier zorgen over en vindt dat deze groep ondersteund moet worden. Dat kan op verschillende manieren.
Werkgevers passen bijvoorbeeld hun mobiliteitsregeling aan. Dit doen zij, omdat ze een goed werkgever willen zijn (72%) of zij willen werknemers financieel niet in de knel laten komen (54%). Bijna de helft past de mobiliteitsregeling aan omdat ze werknemers willen behouden of werknemers willen stimuleren om naar de werklocatie te komen (32%).
Niets doen
Een derde van de werkgevers geeft aan op dit moment niets te doen met de stijgende brandstofprijzen. De redenen hiervoor lopen uiteen: omdat de bedrijfseconomische situatie het simpelweg niet toe staat, de mobiliteitsregeling de situatie voldoende afdekt, werknemers dichtbij het werk wonen of het gros van de mensen in een bedrijfsauto met tankpas rijdt.
Verhogen
Veel werkgevers zouden binnen hun mobiliteitsregeling de kilometervergoeding voor het woonwerk-verkeer met de auto willen verhogen, maar worden daarin belemmerd door de fiscale regels. Als zij in de huidige situatie een reiskostenvergoeding boven de 0,19 cent per km uitkeren, dan leidt dit tot flinke extra lasten (circa 20%) vanwege de belasting en premies die hierover geheven worden. De werknemer houdt maximaal 50% van de extra vergoeding over. Het kabinet heeft in het regeerakkoord aangekondigd de onbelaste reiskostenvergoeding in 2024 te willen verhogen. De meeste werkgevers vinden dit te laat en zouden graag zien dat deze maatregel eerder wordt ingevoerd. Twee op de drie werkgevers zouden in dat geval bereid zijn om een hogere kilometervergoeding te betalen.
Alternatieven
Werkgevers is ook gevraagd naar de alternatieven voor het woon-werkverkeer per auto. Zo zetten zij in op OV-abonnementen, fiets- en e-bikeregelingen en carpoolen. Ook meer thuiswerken is een optie. Wel zijn daar grenzen aan, stellen de deelnemers. Niet alleen kan thuiswerken. Ook hebben veel werkgevers en werknemers weer behoefte aan het werken op locatie.