Betaalbare trainingen voor HR-professionals

Zoeken

10 tips voor conflicthantering

Overal waar mensen samenwerken ontstaan vroeg of laat conflicten, want er zullen altijd verschillen in macht, belang, stijl en meningen ontstaan. Die verschillen horen er nu eenmaal bij. Ze zijn ook belangrijk, want ze stimuleren verandering en vernieuwing, vindingrijkheid en creativiteit. Daar varen je team, afdeling en organisatie wel bij!

Conflicten verhelderen ook je eigen positie of die van je team ten opzichte van anderen. Tegelijkertijd hebben conflicten de neiging om te escaleren, met mogelijk destructieve gevolgen: schade aan direct betrokkenen (mentaal en fysiek), hun onderlinge relatie en hun omgeving. Hoe voorkom je dat en kun je goed omgaan met conflicten?

Handige checklist arbeidsvoorwaarden HRM Academy

Ga het conflict aan wanneer het voor je eigen positie en/of het voor het hele sociale systeem tot verbetering leidt. Doe het alleen als je inschat dat je het conflict onder controle kunt houden. Dat laatste is best een kunst, want hoe doe je dat? We geven 10 tips voor conflicthantering.

Tips voor omgaan met conflicten

  • Spreek alleen vanuit jezelf en benoem wat jij ervaart, welk gevoel dat bij je oplevert en hoe het jou beïnvloedt. Geef aan wat je wil van de ander. ‘Jij boodschappen’ klinken al snel beschuldigend en stimuleren defensief gedrag bij de ander.
  • Geef geen oordeel over gedrag van anderen in termen van goed of fout. Geef aan wat jij erbij voelt, maar erken dat dat subjectief is.
  • Breng je gevoelens onder woorden, ook als het om boze gevoelens gaat. Hoe eerder je dat doet, hoe beter je ze onder controle kan houden. Door dit uit te stellen, worden de gevoelens meestal heviger en dan dreigt escalatie.
  • Als je zo boos bent, dat je hier niet meer rustig over kan praten, stel dan voor om dat op een later moment te doen. De bekende regel ‘eerst tot tien tellen’ gaat hier ook op. Al zijn die tien tellen in de meeste gevallen iets te kort.
  • Blijf niet te lang hangen in analyses over wie wat gedaan heeft en wie waar schuld aan heeft. Daar kom je meestal niet meer uit. Iedereen heeft zijn eigen waarneming en ervaring over wat er gebeurd is en die zijn subjectief. In de hitte van de strijd zijn we meestal niet geneigd om toe te geven dat we een fout hebben gemaakt, ook al realiseren we ons dat wel.
  • Richt de blik op de toekomst. Maak helder wat je wil dat de ander doet of laat. Hoe concreter je bent, hoe beter.
  • Wees niet te bescheiden in wat je van de ander vraagt. Je moet het wel kunnen beargumenteren, zodat de ander er de redelijkheid van kan inzien.
  • Daar staat tegenover dat je ook moet doorvragen en luisteren naar wat de ander van jou wil. Vat samen wat je gehoord hebt. Als de ander het eens is met jouw samenvatting, dan pas is het moment aangebroken om erop te reageren.
  • Onderzoek of je het eens kan worden over een oplossing, die aan de belangen van jullie allebei tegemoetkomt. Daarvoor is wel nodig dat duidelijk wordt welke belangen er achter de wensen schuilgaan. Doorvragen!
  • Als er een oplossing gevonden is en er afspraken zijn gemaakt, bezegel ze met een handdruk of een ander symbolisch gebaar. Spreek de intentie uit om bij een volgend conflict elkaar zo snel mogelijk op te zoeken, in gesprek te gaan en naar een oplossing te zoeken.

Wil je ook leren op welke manieren je conflicten in de hand kan houden? Schrijf je snel in voor de Training conflicthantering

HRM Academy
Gemiddelde beoordeling:  
 0 reviews

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de HRM Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: